Ten przykład pokazuje jak kapsułkować dwa widgety do nowego komponentu i jak łatwe jest użycie wielu widgetów. Po raz pierwszy użyjemy własnego widgetu jako dziecka.
/**************************************************************** ** ** Qt tutorial 6 ** ****************************************************************/ #include <qapplication.h> #include <qpushbutton.h> #include <qslider.h> #include <qlcdnumber.h> #include <qfont.h> #include <qvbox.h> #include <qgrid.h> class LCDRange : public QVBox { public: LCDRange( QWidget *parent=0, const char *name=0 ); }; LCDRange::LCDRange( QWidget *parent, const char *name ) : QVBox( parent, name ) { QLCDNumber *lcd = new QLCDNumber( 2, this, "lcd" ); QSlider * slider = new QSlider( Horizontal, this, "slider" ); slider->setRange( 0, 99 ); slider->setValue( 0 ); connect( slider, SIGNAL(valueChanged(int)), lcd, SLOT(display(int)) ); } class MyWidget : public QVBox { public: MyWidget( QWidget *parent=0, const char *name=0 ); }; MyWidget::MyWidget( QWidget *parent, const char *name ) : QVBox( parent, name ) { QPushButton *quit = new QPushButton( "Quit", this, "quit" ); quit->setFont( QFont( "Times", 18, QFont::Bold ) ); connect( quit, SIGNAL(clicked()), qApp, SLOT(quit()) ); QGrid *grid = new QGrid( 4, this ); for( int c = 0 ; c < 4 ; c++ ) for( int r = 0 ; r < 4 ; r++ ) (void)new LCDRange( grid ); } int main( int argc, char **argv ) { QApplication a( argc, argv ); MyWidget w; a.setMainWidget( &w ); w.show(); return a.exec(); }
class LCDRange : public QVBox { public: LCDRange( QWidget *parent=0, const char *name=0 ); };Widget LCDRange jest widgetem bez żadnego API. Jest tylko konstruktorem. Widgety tego typu nie są zbyt przydatne, w przyszłości użyjemy widgetu z dodatkiem API.
LCDRange::LCDRange( QWidget *parent, const char *name ) : QVBox( parent, name ) { QLCDNumber *lcd = new QLCDNumber( 2, this, "lcd" ); QSlider * slider = new QSlider( Horizontal, this, "slider" ); slider->setRange( 0, 99 ); slider->setValue( 0 ); connect( slider, SIGNAL(valueChanged(int)), lcd, SLOT(display(int)) ); }Ta część jest wzięta prosto z konstruktora MyWidget z rodziału piątego. Jedynimi rożnicami jest umieszczenie przycisku po lewej stronie, a klasa ma inną nazwę.
class MyWidget : public QVBox { public: MyWidget( QWidget *parent=0, const char *name=0 ); };MyWidget, także nie zawiera API poza konstruktorem.
MyWidget::MyWidget( QWidget *parent, const char *name ) : QVBox( parent, name ) { QPushButton *quit = new QPushButton( "Quit", this, "quit" ); quit->setFont( QFont( "Times", 18, QFont::Bold ) ); connect( quit, SIGNAL(clicked()), qApp, SLOT(quit()) );Przycisk, który był w miejscu gdzie teraz jest LCDRange został odseparowany, tak, że mamy jeden przycisk "Quit" oraz wiele objektówLCDRange.
QGrid *grid = new QGrid( 4, this );Tworzymy objekt siatkę QGrid z czterema kolumnami. Widget QGRid automatycznie ustawia swoje dzieci w wierszach i kolumnach; można podać liczbę wierszy i kolumn, a QGrid odkryje nowe dzieci i wstawi je do siatki.
for( int c = 0 ; c < 4 ; c++ ) for( int r = 0 ; r < 4 ; r++ ) (void)new LCDRange( grid );Cztery kolumny, cztery wiersze.
Tworzymy 4*4 LCDRanges, wszystkie jako dzieci objektu siatki. Widget QGrid ustawi je sam.
}To wszystko.
Źródło zawiera trzy wystąpienia "4". Co by się stało gdybyś zmienił jedno z wywołań konstruktora QGrid ? Co z pozostałymi dwoma ? Dlaczego tak jest ?
Możesz teraz przejść do rozdziału siódmego.
[Poprzedni tutorial] [Następny
tutorial] [Główna strona tutoriala]
Copyright (c) 2000 Troll Tech | Znaki towarowe |
Wersja Qt 2.1.0
|